Thema
Het leven bestaat uit dualiteit. De enige manier om te weten hoe jij met die dualiteit kunt en wilt omgaan is door het leven met al je zintuigen te ervaren.
Uitnodiging, uitdaging of vraag
Er is geen handleiding voor het leven. Ervaar alle fasen en schrijf je eigen levenswetten.
Symboliek
- de Priesteres
- de Maan
- de Zwarte en Witte Zuil
- de Perkamentrol
- het Gelijkbenige Kruis
- Granaatappels en Palmbomen
- een Groot Water

de Priesteres
Een priesteres dient als een heilige bemiddelaar tussen sterfelijke wezens en het goddelijke. Ze neemt de rol aan van bewaker van oude wijsheid, rituelen en tradities, en kanaliseert de energie van de Godin of het goddelijke vrouwelijke in praktische ervaringen voor haar gemeenschap.
In essentie wordt een Godin vereerd en aanbeden, terwijl een Priesteres de aardse hoeder is van de wijsheid en energie van de Godin. Priesteressen doen een beroep op de kracht van de Godin om genezing en begeleiding te brengen aan degenen die ze dienen. Ze fungeren als begeleiders, belichamen de kwaliteiten van de Godin tijdens rituelen en ceremonies en begeleiden individuen op hun eigen spirituele reis.
Gezien de vele verwijzingen naar dualiteit in deze kaart staat deze priesteres in dienst van een dualistische godin. Hiervoor moeten we terug naar de oudste godinnen in onze wereld, zoals Inanna, Kali en Ishtar. Godinnen met twee kanten. Godinnen die zowel scheppend als vernietigend zijn.
de Maan
De kroon van de Priesteres toont de maanfasen en ook aan haar voeten is een halve maansikkel geplaatst. De Maan beïnvloedt het water dat op de achtergrond letterlijk en in haar kleding symbolisch aanwezig is. De Maan creëert eb en vloed, laat jou overschot en tekort ervaren. De Maan beïnvloedt onze maanstonden (menstruatiecyclus) en ons gevoelsleven. Met andere woorden de Maan beïnvloedt hoe wij het leven ervaren.
Maar ook los van de invloed van deze planeet toont het symbool dat het leven bestaat uit verschillende fasen, die ons met andere ogen (perspectieven) naar dat leven doen kijken.
de Zwarte en Witte Zuil
Naast de Priesteres staan een Witte en een Zwarte Zuil. Jachin en Boaz. Het woord ‘Boaz’ is Hebreeuws voor ‘kracht’ en ‘Jachin’ betekent ‘opgericht’ in het Hebreeuws. Beide woorden worden vaak gebruikt om God te beschrijven. Veelal lees je ook de vertaling ‘verwoesting’ in plaats van ‘kracht’ waardoor er een scherpere dualiteit wordt aangebracht, net als met de kleuren Zwart en Wit.
Want dat is uiteindelijk waar deze zuilen symbool voor staan, de dualiteit waaruit het leven bestaat.
de Perkamentrol
In haar schoot houdt de Priesteres een perkamentrol vast met het woord ‘Tora´ erop geschreven. De Tora zijn de eerste vijf boeken van de Tenach (Hebreeuwse Bijbel), die de grondslag van het joodse geloof vormen en daarmee als de voornaamste heilige boeken van deze godsdienst gelden.
Het eerste deel wordt onder andere gevormd door de levenswetten (waarvan de tien geboden het meest bekend zijn). In een wereld van dualiteit moeten wetten toegepast worden om met die verschillen om te kunnen gaan.
De volgende delen gaan meer over het leven van het Joodse volk. Het ervaren van de dualiteit en het al dan niet toepassen van de wetten.
Het meest frappante is de uitspraak van Mozes in het laatste deel ‘De blijvende indruk van de ontmoeting met God is het woord, niet de figuur’. Iets wat geïnterpreteerd werd als het niet beeld mogen geven aan God (geen beelden van God maken). In de lijn van Grote Arcana Priesteres kan het ook gelezen worden als ‘het gaat om de gedachten, het waarom en niet om de vorm’.
Interessant is dan ook dat op de kaart de Priesteres de Tora opgerold vasthoudt. Ze toont het niet en leest er niet uit voor. Alsof te zeggen ‘Dit is voor mij een weet en voor jou een vraag’ en je mag zelf achter het antwoord zien te komen.
het Gelijkbenige Kruis
Hoe de Priesteres denkt dat met dualiteit omgegaan moet worden toont zij met een symbool op haar hart. Het gelijkbenige kruis is een symbool voor het samengaan van het mannelijke en het vrouwelijke, de oplossing van de dualiteit.
Zij laat hiermee zien dat het niet gaat om kiezen tussen het een of het andere. Het gaat niet om de focus op de verschillen. Maar om het ontdekken, ervaren van het feit dat het twee polariteiten van het leven zijn. Polariteiten die samen één vormen, zoals we dat ook in het symbool Yin Yang zien.
Granaatappels en Palmbomen
Op het gordijn achter de Priesteres staan granaatappels en palmbomen. Weinig verhullende symbolen voor het vrouwelijk en mannelijk geslacht. Onze seksualiteit is een prachtig voorbeeld van wat de Priesteres vraagt met betrekking tot dualiteit.
Aan de ene kant is er die duidelijke dualiteit. Je hebt mannen en je hebt vrouwen. Aan de andere kant heb je de ervaring van die seksualiteit die tot een regenboog aan varianten leidt. En pas wanneer je die ervaring hebt gehad, kun je voor jezelf kleur bekennen.
Dat geldt niet alleen voor deze dualiteit, maar voor elk stel polariteiten in het leven.
een Groot Water
Een groot water, of bos of woestijn is vaak symboliek voor het onbewuste. Zeker wanneer het op de achterkant en zelf achter een gordijn geplaatst is, zoals op deze kaart. Gaan we door het gordijn van ervaring heen, dan ligt het grote water voor ons. Dan worden we bewust.
Het leven ervaren, in plaats van blind de wetten volgen, maakt ons bewust.

