Het Belang van Spelen

Frictie
Af en toe schuurt het bij ons aan de eettafel. Zoals, denk ik, dat bij iedereen wel eens gebeurt. Man wil het serieus over een onderwerp hebben, terwijl de kinderen grapjes maken. Je kunt begrijpen dat dit niet altijd goed gaat. Soms vraag ik de jongens ‘even te dimmen’, maar regelmatig vraag ik ook man om liever mee te spelen.
Capoeira
Man heeft daar stappen in moeten zetten, maar speelt steeds meer. De mooiste ontwikkeling, vind ik, is zijn keuze voor sport. Hij doet namelijk samen met onze jongste zoon aan capoeira.
Capoeira is een soort vecht dans, waar de nadruk ligt op het overtroeven van de ander met de beheersing van je lichaam. Dit spel leert je niet alleen goed voor je lichaam te zorgen en elke spier te gebruiken. Het leert je ook dat je niet iemand pijn hoeft te doen om hem of haar te verslaan.
Spelen wordt niet als iets kinderlijks gezien. Het is de start van het leren.
Ik las over deze sport en andere spelen, in een boek van mijn oudersover hoe ‘spel en spelen’ in alle culturen geuit wordt. Naast prachtige foto’s, kun je erin lezen hoe belangrijk spel en spelen voor elke cultuur en menselijke ontwikkeling is.
Het meest interessante is misschien wel dat de foto’s weinig kinderen tonen. Spelen wordt niet als iets kinderlijks gezien. Het is de start van het leren. En niet alleen het leren van het lichaam, maar ook van denkkracht, de ander en vooral de ontdekking van het eigen talent.
⇨ Lees en leer meer over deze kaart in de kennisbibliotheek
Gamifaction
Nadat spelen lange tijd als ‘iets alleen voor kinderen’ werd gezien, heeft het nu een complete come-back in de volwassen wereld. Gamification, ofwel spelenderwijs gedrag veranderen, betrokkenheid creëren en kennis overdragen, is niet meer weg te denken. Kijk alleen al naar hoe teamuitjes en heidagen worden ingericht om elkaar beter te leren kennen. Capoeira is eigenlijk al spelende leren vechten en wordt met name door volwassenen beoefend.
Kleine Arcana Pentagrammen twee
in de Tarot wordt gamification verbeeld met Kleine Arcana Pentagrammen twee. Een pierot-achtig figuur jongleert met twee Pentakels. Er ontstaat zo een lemniscaat als symbool voor eeuwig leren, want hopelijk mogen we dat altijd op spelende wijze blijven doen.
Maar laten we niet vergeten dat dit ook een podiumkaart is. Het uiteindelijke doel van het spel is het meer serieuze persoonlijke ontwikkeling. Bij de capoeira van mijn man en zoon zie ik dat in de jaarlijkse Batizado waarbij elke deelnemer zijn of haar talenten kan tonen om een volgend niveau te bereiken.
Reacties